Scooteroverlast in het Centrum
Barry Overink 10.02.2017De toenemende scooteroverlast in het centrum is een doorn in het oog van onze partij. Veel scooters scheuren als kamikaze-piloten al zigzaggend door de binnenstad en het voetgangersgebied en dit levert regelmatig gevaarlijke situaties op.
Momenteel wordt hierover in het stadsdeel centrum een uitgebreide discussie gevoerd om deze toenemende overlast aan te pakken. Een van de voorstellen is om uitgebreide camerahandhaving in te zetten op alle toegangswegen naar de binnenstad. Dit gaat echter wel gepaard met hoge structurele kosten. Wij vragen ons dan ook af of je met camera bewaking alleen de scooters wel uit de binnenstad weert en of deze kosten dan wel opwegen ten opzichte van de overlast.
Als Burgerbelangen vinden wij dat er iets moet gebeuren, echter dienen de maatregelen ook effectief te zijn en moeten we niet met een kanon op een mug schieten. Wat ons betreft worden er goede en heldere afspraken gemaakt met de horecabedrijven die een thuisbezorgdienst hebben en ook dat er aan hen een “Binnenstadinrijvergunning” wordt afgegeven voor het rijden met een scooter t.b.v. het bezorgen in de binnenstad. Die vergunning telt dan niet voor bezorgers die de binnenstad als doorgaand verkeer gebruiken. Na twee misdragingen, bijvoorbeeld het scheuren door de stad en het centrum als doorgaande route gebruiken, moet deze vergunning definitief worden ingetrokken en moet er een stevige boete voor de bestuurder/bezorger en ook het bedrijf volgen.
Handhaving dient door de politie te worden gedaan, maar ook de BOA’s die al in de stad lopen moeten de mogelijkheid hebben om tot bekeuren over te gaan, eventueel worden indien nodig de bevoegdheden van deze BOA’s uitgebreid doormiddel van het instellen, verruimen en of aanpassen van een APV die dit mogelijk maakt voor het binnenstad gebied. Het direct aanspreken op gedrag en een lik-op-stuk beleid werkt wat ons betreft effectiever dan een camerahandhaving waarbij je pas na een week of langer een bekeuring in de bus krijgt.
In de loop van dit jaar komt er een raadsvoorstel naar de raad en gaan we bekijken hoe we deze overlast effectief kunnen indammen en bestrijden zodat het winkelend publiek in de binnenstad zich weer een stuk veiliger en prettiger voelt en het er prettig vertoeven is m.n. voor de voetgangers.
dhr. G. Otten
14.02.2017 om 00:34
Betreft Scooteroverlast :
Ik heb een jaar geleden een elektrische “scooter” aangeschaft (max. snelheid 25 km/uur – blauw kentekenplaatje) omdat ik zeer slecht kan lopen.
Het is in feite een alternatief voor een scootmobiel.
Als ik daar in moet gaan zitten voel ik me direkt een invalide en juist om dat te vermijden koos ik voor deze stille en schone scooter. Ik woon aan het stationsplein bij de ingang van de korte Hengelosestraat. Lopend het van Heekplein bereiken is voor mij onhaalbaar, maar met mijn scooter gaat het prima.
Volgens mijn dealer zijn er veel ouderen die een elektrische scooter kopen om de aanschaf van een scootmobiel nog een paar jaar te kunnen uitstellen.
Ik hoop dat uw partij voor ons ook een uitzonderingspositie zou wiilen bepleiten.
Gaarne uw mening hierover.
vr. gr.
G.Otten
mevrouw Muller
24.02.2017 om 13:52
Gaarne ga met u in een telefoongesprek in op mijn argument om zeer zeker ook de overlast van fietsers in het centrum aan te pakken. Want grotere aso’s ben ik nog niet tegen gekomen.
Giovanni Barbuio
19.03.2018 om 13:59
Goede middag,
Punt voor handhaving is zeker nu eens echt controleren op fietsers en scooters welke na 11 uur smorgens gewoon kriskras door de Raadhuisstraat en Kalanderstraat blijven rijden.
Ook de vele fietsers welke zonder verlichting in het donker rijden. Ik denk dat als er bekeurd gaat worden dat dit snel bekend is en mwen zich er dan, meer, aan gaat houden.