Kennispark – Business & Science Valley en waar stopt de trein??

Albert Veldt 25.03.2011

Op de vergadering van de stedelijke commissie kwam het bovengenoemde plan op tafel over het Kennispark. In principe wat verwarrend, want eigenlijk ging het niet over het kennispark maar alleen over het gebied rondom het station Drienerlo. Op vragen over de vrijkomende grond van het inmiddels gesloopte viaduct op de Hengelose straat (2,5 ha) werd door Wethouder van Hees dan ook geen antwoord gegeven. Dat was immers niet aan de orde.

Burgerbelangen is vóór ontwikkeling van het Kennispark en Businesspark om de werkgelegenheid te stimuleren. Net terug van een studiereis naar Berlijn , hebben we goede indrukken opgedaan over hoe het zich in de toekomst zou moeten gaan ontwikkelen. Overigens zijn ook Eindhoven en Nijmegen steden met een Universiteit die deze ontwikkelingen nastreven. Nederland zal het steeds meer moeten hebben van intelligente ontwikkelingen dan technische handvaardigheden.

 

Station Drienerlo verder ontwikkelen is dan ook een must. Uit de gegevens van de Universiteit blijkt dat 65 % van de ruim 22.000 studenten in Enschede en/of op de Campus woont. Dit houdt in dat de rest van de dagelijkse studenten van buiten Enschede komt. Mét de toename van de bedrijvigheid van het Kennispark én de nog te vergroten Grolsch Veste vragen wij ons af of dit niet ten koste zal gaan van ons Hoofdstation Enschede. Wethouder van Hees kon ons hier eigenlijk geen antwoord op geven. Wat vindt Pro Rail van de wens van de gemeente Enschede om de intercity’s in de toekomst te laten stoppen op Drienerlo?   Ook hierop bleef de wethouder ons antwoord schuldig. Ook van andere partijen leefde de vraag of de naam Drienerlo nog wel passend was voor de bestemming?? Op ons nadrukkelijk verzoek hierover, om het station bijvoorbeeld “Kennispark Twente Enschede” te noemen, gaf de wethouder aan dat dit wellicht op bezwaren zou stuiten van Pro Rail. Burgerbelangen vindt dit toch het onderzoeken waard!

Als klap op de vuurpijl heb ik als raadslid gevraagd, waarom niet wordt overwogen om “Drienerlo” gewoon het eindstation (ons hoofdstation van Enschede) te laten zijn!!! Wat is daar mis mee?? Kunnen we eindelijk de stad aan elkaar breien en de vrijkomende grond exploiteren. Stelt u zich eens voor dat de spoordijk er uit zou gaan vanaf het havengebied tot aan het station. Wat een prachtig nieuw gezicht zou dat geven en denk aan al de mogelijkheden. Op Station “Drienerlo” is bovendien genoeg ruimte voor de bussen, auto’s en fietsen, een compleet transferium zou ik zeggen. De suggestie werd echter gelijk weer van tafel geveegd door onze Voorzitter de heer Westerbeek, jammer dat wel!!

                      – –