Houdt de stad bereikbaar
Barry Overink 20.06.2021Wederom wordt er van uit het rijk een maatregel opgelegd aan de gemeenten. In dit geval gaat het om de zero emissie van onze binnenstad. Het college heeft deze maatregel vertaald in nieuw beleid voor Enschede.
- Het stadserf per 1 juli 2025 niet langer toegankelijk is voor logistiek verkeer, als zij niet elektrisch of op waterstof rijden.
- De ambitie uit te spreken om per 1 januari 2030 dit voor alle verkeer in te voeren binnen het stadserf.
Uiteraard is er wel een uitzonderingslijst van toepassing en juist deze uitzonderingslijst maakt het voor ons als Burgerbelangen Enschede dat wij kunnen instemmen met deze twee punten. Immers het wordt met de dag drukker in de binnenstad met bestelbusjes en vrachtverkeer en dat maakt het er per saldo niet veiliger op in het Centrum. Dit veiligheidsaspect weegt voor ons dan ook zwaarder dan de zero emissie. Juist ook omdat er tegenwoordig in de transportsector al veel en veel schoner wordt gereden.
Waar wij als Burgerbelangen Enschede niet mee eens zijn in het collegevoorstel is de ambitie uit te spreken van de zero emissie voor het hele binnensingel gebied. Wat onze fractie betreft is het niet realistisch, niet haalbaar en zal dit een zeer grote impact hebben op onze stad; op bereikbaarheid en op leefbaarheid. Vanaf de singel met een steekwagentje je nieuwe keuken uitladen en vervoeren naar je huis als je binnen de singel woont zien wij dan ook niet zitten.
In de afgelopen stadsdeel centrum vergadering werd dezelfde zorg over het binnensingel gebied uitgesproken door vele andere partijen. Daarom zullen Burgerbelangen Enschede en de VVD samen met een amendement komen om dit voorstel te schrappen en alleen aan de slag te gaan met het stadserf.
Zo houden we de stad leefbaar en bereikbaar.
– –
Geef een reactie